Projekt vævning

Brugeravatar
Lis
Indlæg: 6680
Tilmeldt: 23. okt 2015, 16:44
Geografisk sted: Hovedgård
Projekt vævning

Indlæg af Lis » 16. jun 2019, 15:26

Så kan I lige følge med i projekt vævning her.

Det har jo grebet om sig. Lige så uskyldigt købte jeg en bog om at væve firkanter fordi den var sat voldsomt ned til 25 kr. og måske Peter kunne lave sådan en væv. Jg kørte i mellemtiden til Horsens og købte en lang nål.

Det var han med på og fik lavet en og afprøvede den også selv men det var en rigtig dum nål for den var mega tynd og spids og kunne give sig så vi drog til Horsens igen og fik købt en kraftigere nål og så Peter hjem og afprøve den. Den var så til gengæld for tyk så nu havde vi da lidt nåle at vælge imellem + dem vi selv havde i forvejen men der var ikke meget plads imellem sømmene.

Det skal lige siges at den første han lavede der smittede sømmene af så han lavede en ny med metalsøm og det var så der vi havde problemer med nålen men vi fik også kæmpet igennem en firkant hver skiftende mellem nålene. Nålene står i grupper af 3.

Så fandt han på at lave en hvor der var lige stor afstand mellem nålene og lavede så streger der hvor grupperne var og så skulle den afprøves. Det gik faktisk fint.

Den første han prøvede var med alm bomuldsgarn men det var noget slattent så jeg prøvede med Drops Nepal og det blev pænt men måske lidt for tykt og så var det jo heldigt at jeg ikke havde fået solgt at alt det akrylgarn jeg købte på lagersalg for det afprøvede vi og det fungerede fint.

Men når nålene ikke står i grupper er der en del tænkearbejde så nu har han i gang med at lave en hvor de igen står i gruppe men med lidt større af stand så firkanterne bliver ca. 1,5 cm bredere og det er ok for så bliver det nemt.

Den sidste jeg lavede tog da kun ca. 1 time. Det siges at man kan lave en på 15 min og det er nok rigtigt når man er trænet.

Og så er der jo alle de forskellige mønstre der skal afprøves men nu skulle vi jo lige have det til at fungere og så var det jo godt at han selv afprøvede så han ved hvordan det er at arbejde med.

Der kommer lige nogle billeder her af vævene set ovenfra og fra siden og så et billede af lapperne

Så hvis nogen skal i gang så skal man tænke afstand, nåle, garn og materiale hvis man ikke bare køber en færdig én men den er jo lidt dyr og når man har en handyman er han ikke til at købe færdiglavede ting [ej42.gif]
2 væve.jpg
1. væv på skrå.jpg
2 væv på skrå.jpg
Lapper.jpg
Den blå er i bomuldsgarn og de røde er i Nepal og lidt tykt at arbejde med og så er der akrylgarnet som er lilla (ved godt der er en fejl i en af de røde)
Hjemmeside: http://lisjohansen.mono.net

Der er ikke noget der er skidt, uden det er godt for noget.

Garnforbrug i 2022: 2701 g

Brugeravatar
BirgitteKallehauge
Indlæg: 7957
Tilmeldt: 25. okt 2015, 08:35
Geografisk sted: Uggerby
Re: Projekt vævning

Indlæg af BirgitteKallehauge » 17. jun 2019, 02:00

Spændende fælles projekt i har gang i der. Sådan noget kunne jeg også få Per i gang med. Han elsker at snedkerere.
Glæder mig til at se mere.

[thumbup.gif]
Den tid, der er gået godt, kommer ikke skidt tilbage!

BirgitteSKreationer https://www.facebook.com/groups/416100215115118/

Brugeravatar
Sanne
Indlæg: 5637
Tilmeldt: 22. okt 2015, 20:22
Geografisk sted: Græsted, Nordsjælland
Re: Projekt vævning

Indlæg af Sanne » 17. jun 2019, 07:38

Det ser rigtig flot ud. God ide med lige stor afstand mellem sømmene. Tror det bliver næste års projekt til valgholdet.
Garnforbrug 2023 lager:
Garnforbrug 2023 nyt:
Forbrug i alt 2023:
UFO'er:

Brugeravatar
Lis
Indlæg: 6680
Tilmeldt: 23. okt 2015, 16:44
Geografisk sted: Hovedgård
Re: Projekt vævning

Indlæg af Lis » 17. jun 2019, 09:21

Det ser rigtig flot ud. God ide med lige stor afstand mellem sømmene. Tror det bliver næste års projekt til valgholdet.
Problemet med lige stor afstand er at så skal man virkelig tænke og holde øje men han er i gang med at lave en hvor de står i grupper af tre men med lidt større afstand. det gør lapperne 1,5 cm bredere men det kan jeg godt leve med for så er det nemmere at se hvad vej man skal.
Hjemmeside: http://lisjohansen.mono.net

Der er ikke noget der er skidt, uden det er godt for noget.

Garnforbrug i 2022: 2701 g

Brugeravatar
Sanne
Indlæg: 5637
Tilmeldt: 22. okt 2015, 20:22
Geografisk sted: Græsted, Nordsjælland
Re: Projekt vævning

Indlæg af Sanne » 17. jun 2019, 11:15

Det ser rigtig flot ud. God ide med lige stor afstand mellem sømmene. Tror det bliver næste års projekt til valgholdet.
Problemet med lige stor afstand er at så skal man virkelig tænke og holde øje men han er i gang med at lave en hvor de står i grupper af tre men med lidt større afstand. det gør lapperne 1,5 cm bredere men det kan jeg godt leve med for så er det nemmere at se hvad vej man skal.
Jeg følger dit/jeres projekt, så jeg undgår fejlene. Dejligt at I arbejder sammen om det.
Garnforbrug 2023 lager:
Garnforbrug 2023 nyt:
Forbrug i alt 2023:
UFO'er:

Brugeravatar
Lis
Indlæg: 6680
Tilmeldt: 23. okt 2015, 16:44
Geografisk sted: Hovedgård
Re: Projekt vævning

Indlæg af Lis » 17. jun 2019, 12:13

Her kommer fortsættelsen:

Peter har nu lavet en væv med større afstand imellem. Det betyder at i stedet for at lappen bliver 10x10 cm bliver den nu 11,5x11,5. Jeg har taget et billede hvor den lille ligger ovenpå den store og det er ikke den store forskel.

Men når man så bruger det garn jeg købte på lagersalg som jeg brugte før bliver den lidt løsere men derimod når jeg bruger drops Nepal bliver den mere fast men det kommer jo nok også an på hvad man skal bruge dem til. Så kan man jo skifte lidt.

Jeg har også taget et billede af nålene. Den helt smalle er ikke særlig stabil men den lange fungerer fint og så er der den mellem som er bred forneden og det dur ikke når du skal imellem sømmene så den bruger jeg til at slå garnet sammen så det bliver tæt og der er plads imellem de tråde jeg skal imellem.
Ny væv.jpg
Ny væv.jpg (78.15 KiB) Vist 3324 gange
Ny væv ovenfra.jpg
Ny væv ovenfra.jpg (111.7 KiB) Vist 3324 gange
2 lapper ved siden af hinanden.jpg
2 lapper på hianden.jpg
2 lapper på hianden.jpg (174.3 KiB) Vist 3325 gange
Vedhæftede filer
3 nåle.jpg
3 nåle.jpg (132.37 KiB) Vist 3325 gange
Hjemmeside: http://lisjohansen.mono.net

Der er ikke noget der er skidt, uden det er godt for noget.

Garnforbrug i 2022: 2701 g

Brugeravatar
BirgitteKallehauge
Indlæg: 7957
Tilmeldt: 25. okt 2015, 08:35
Geografisk sted: Uggerby
Re: Projekt vævning

Indlæg af BirgitteKallehauge » 17. jun 2019, 12:45

Det er lidt sjovt. Jeg tror faktisk, jeg har sådan en lang nål et eller andet sted og jeg har altid tænkt: "Hvad søren er den til?" Så nu ved jeg det.
Den tid, der er gået godt, kommer ikke skidt tilbage!

BirgitteSKreationer https://www.facebook.com/groups/416100215115118/

Brugeravatar
Lis
Indlæg: 6680
Tilmeldt: 23. okt 2015, 16:44
Geografisk sted: Hovedgård
Re: Projekt vævning

Indlæg af Lis » 17. jun 2019, 14:20

Glemte at skrive at den lange nål måler ca. 20 cm.
Hjemmeside: http://lisjohansen.mono.net

Der er ikke noget der er skidt, uden det er godt for noget.

Garnforbrug i 2022: 2701 g

Brugeravatar
Lis
Indlæg: 6680
Tilmeldt: 23. okt 2015, 16:44
Geografisk sted: Hovedgård
Re: Projekt vævning

Indlæg af Lis » 4. jul 2019, 15:53

Så har jeg fået vævet lidt flere lapper og afprøvet forskellige mønstre. min tanke i øjeblikket er at lave en taske eller et net men skal lige finde ud af hvad for noget garn der er bedste.

Første afprøvede jeg disse mønstre. der er lidt skønhedsfejl hist og pist.
lap 2.jpg
lap 2.jpg (181.5 KiB) Vist 3272 gange
så blev jeg kreativ og prøvede med 3 farver som tasken er i. (der er et mønster i bogen) for at den ikke skal være så løs prøvede jeg at væve med 2 tråde. de to lapper af forskelligt garn. måske jeg prøver at mixe det
lap 1.jpg
lap 1.jpg (164.31 KiB) Vist 3272 gange
Hjemmeside: http://lisjohansen.mono.net

Der er ikke noget der er skidt, uden det er godt for noget.

Garnforbrug i 2022: 2701 g

Brugeravatar
Effa
Indlæg: 3720
Tilmeldt: 22. okt 2015, 11:57
Geografisk sted: Svendborg
Re: Projekt vævning

Indlæg af Effa » 4. jul 2019, 21:51

Det er så fint
Garnforbrug i 2021:
610 gram
1990 meter


Besvar

Tilbage til "Lis...."