kopi

Brugeravatar
Tofteberg
Indlæg: 3890
Tilmeldt: 20. okt 2015, 10:04
Geografisk sted: Aalborg
kopi

Indlæg af Tofteberg » 19. feb 2016, 13:42

Må butikkerne godt sælge kopier af opskrifter?

Købte idag en strikke bog/hæfte. Den der var til at se i var original. Den man så får når man køber er bare kopier der er hæftet sammen til en "bog". Er det ok for de forskellige firmaer?

joan
Re: kopi

Indlæg af joan » 19. feb 2016, 14:20

Det har jeg også oplevet, ved det sørme ikke. Men på biblioteket må man jo gerne tage en kopi af en opskrift.

Måske der er en aftale, at designeren får penge , også for kopier.

Nej, nu stopper jeg, roder mig vist ud i noget jeg ikke har helt tjek på [6975.gif]

Brugeravatar
Effa
Indlæg: 3720
Tilmeldt: 22. okt 2015, 11:57
Geografisk sted: Svendborg
Re: kopi

Indlæg af Effa » 19. feb 2016, 14:27

Det lyder ikke som om det de gør er helt fint i kanten ift ophavsret. De fleste forfattere laver jo bøger for at sælge bøger og ikke for at sælge en bog, der så bliver solgt videre som fotokopi, jeg tvivler i hvert fald på at forfatteren tjener noget på det salg.

Nu ved jeg jo at de fleste garn firmaer kun vil sælge deres egne kopier af opskrifter til forhandlere, fx 5 af en og 5 af en anden. Mange forhandlere gør så det at de køber de 5 stk en gang og så ellers bare sælge kopier som de så ikke har betalt for. Det er heller ikke ok, men svært at stoppe..
Garnforbrug i 2021:
610 gram
1990 meter

Brugeravatar
Else
Indlæg: 6679
Tilmeldt: 22. okt 2015, 13:35
Geografisk sted: Tysnes, Norge
Re: kopi

Indlæg af Else » 19. feb 2016, 14:33

Må butikkerne godt sælge kopier af opskrifter?

Købte idag en strikke bog/hæfte. Den der var til at se i var original. Den man så får når man køber er bare kopier der er hæftet sammen til en "bog". Er det ok for de forskellige firmaer?
'

Lyder underligt - jeg syntes det havde været bedre at det var omvendt, går ud fra at det var i en garnforretning og ikke boghandel. Lyder ikke lovligt.
Jeg skaber mit liv, når jeg vælger mine tanker.
Ravelry


UFO fra 2019 738 gram
Lavet i 2020 1395 gram

Brugeravatar
Tofteberg
Indlæg: 3890
Tilmeldt: 20. okt 2015, 10:04
Geografisk sted: Aalborg
Re: kopi

Indlæg af Tofteberg » 19. feb 2016, 15:44

Ja det var i en fortetning. Jeg var også noget skuffet for prisen er sikkert den samme som hvis det var en original.

Jeg er ikke sikker på det er lovligt at tage kopi af dem på biblioteket. Der er vel en grund til at man kan låne dem med hjem. Nå jeg ved det ikke.

Brugeravatar
Sanne
Indlæg: 5637
Tilmeldt: 22. okt 2015, 20:22
Geografisk sted: Græsted, Nordsjælland
Re: kopi

Indlæg af Sanne » 19. feb 2016, 16:35

Hvis du har betalt mere end 2 kr. pr. side, så synes jeg, du skulle klage. Men jeg er sikker på, at det er ulovligt, det står som regel i kolofonen, at man ikke må kopiere uden aftale med forfatteren.
Garnforbrug 2023 lager:
Garnforbrug 2023 nyt:
Forbrug i alt 2023:
UFO'er:

Brugeravatar
Tofteberg
Indlæg: 3890
Tilmeldt: 20. okt 2015, 10:04
Geografisk sted: Aalborg
Re: kopi

Indlæg af Tofteberg » 19. feb 2016, 18:51

Der er 8 sider med kopi på begge sider til 30 kr. Det kunne jeg nok også købe ved en privat.

Brugeravatar
Hønemor Anni
Indlæg: 4096
Tilmeldt: 18. okt 2015, 21:08
Geografisk sted: Hønselejligheden Frederikshavn
Re: kopi

Indlæg af Hønemor Anni » 19. feb 2016, 18:55

Jeg tror ganske bestemt ikke det er lovligt, men så længe kunderne, altså os, køber de kopier i garnbutikkerne, så bliver det ikke stoppet.

Nu er det rigtig nemt at sidde her og være klog, så det gør jeg lige...Tofteberg, du skulle have sagt nej tak, det er bogen/ hæftet du vil købe, sådan en stak kopier er jo ikke til at have med at gøre.

Jeg er da helt sikker på at når du går på biblioteket og tager en kopi på bib. af en opskrift fra en af deres bøger, så giver du nok et par kroner for den kopi, så har bib. en aftale med, copydan eller noget, og de betaler sikkert til det.
Hønemor Anni

Åh, som det da er skønt


KORT 2014: 248, 2015: 140 2016: 17

Brugeravatar
Tofteberg
Indlæg: 3890
Tilmeldt: 20. okt 2015, 10:04
Geografisk sted: Aalborg
Re: kopi

Indlæg af Tofteberg » 19. feb 2016, 21:09

Jeg så først det var kopi da jeg kom hjem. Købte noget garn som kom i en pose der efter gik ekspedienten hen til et skab og fandt bogen. Betalte fik posen og tog hjem.

Ang. Bib så tror jeg ikke at kopipengene går til copydan. På vores bibliotek kommer man penge i kopimaskinen og tager så selv kopien. Ingen holder øje med om det ercen opskrift eller feks. Min egen tegning jeg tager kopi af.

Brugeravatar
Hønemor Anni
Indlæg: 4096
Tilmeldt: 18. okt 2015, 21:08
Geografisk sted: Hønselejligheden Frederikshavn
Re: kopi

Indlæg af Hønemor Anni » 19. feb 2016, 21:22

Jeg så først det var kopi da jeg kom hjem. Købte noget garn som kom i en pose der efter gik ekspedienten hen til et skab og fandt bogen. Betalte fik posen og tog hjem.

Ang. Bib så tror jeg ikke at kopipengene går til copydan. På vores bibliotek kommer man penge i kopimaskinen og tager så selv kopien. Ingen holder øje med om det ercen opskrift eller feks. Min egen tegning jeg tager kopi af.
Nu tror og mener jeg heller ikke at bib holder øje med hvad der bliver kopieret, men mere at de betaler et fast beløb til copydan

Nå ja ok, du fik jo så slet ikke valget om du ville have en kopi eller ej, det er da for ringe
Hønemor Anni

Åh, som det da er skønt


KORT 2014: 248, 2015: 140 2016: 17


Besvar

Tilbage til "Strikke opskrifter....."