Noget om ophavsret Copyright

Brugeravatar
Else
Indlæg: 6679
Tilmeldt: 22. okt 2015, 13:35
Geografisk sted: Tysnes, Norge
Noget om ophavsret Copyright

Indlæg af Else » 14. jun 2019, 17:44

Jeg er i en gruppe om sjaler på FB, hvor en spurgte om det var muligt at købe et brugt mønster af noget der kun sælges som KIT. Der blev en del snak frem og tilbage om andre end designeren selv kan sælge sine mønstre eller hvad.

Der var en der skrev til omtalte designer og spurgte - her er svaret............... Jeg vil gerne høre hvordan du opfatter dette.

Kære Pernille. Jeg er rigtig glad for, at du skriver til mig. Jeg kender ikke gruppen. Men jeg kan kun sige, at det er helt utroligt, at der er nogen, der tror, at man kan sælge et originalt mønster. Det kan man ikke - overhovedet. Og gør man det, så kommer man i klemme med loven om ophavsret. Når man køber en opskrift fra mig eller en bog med opskrifter i, så står der højt og tydeligt, at alle rettigheder forbeholdes designeren, og at ingen del af en opskrift eller en bog må gengives i nogen form eller videreformidles med salg for øje - UDEN designerens skriftlige tilladelse. Og jeg kunne aldrig drømme om at give min tilladelse til det. Det er meget respektløst, at man underminerer designerens levebrød, og opdager jeg, at mine mønstre og designs bliver solgt eller mine modeller bliver strikket op og solgt som færdige modeller, så vil vedkommende blive mødt med krav fra min side. Alle strikdesignere kæmper med denne ulovlige kopiering, og det er ikke i orden. Jeg ved ikke, om du vil videreformidle dette på mine vegne, men du kan i hvert fald referere til, at det på ingen måde er lovligt. Tak, fordi du gjorde mig opmærksom på det. Bedste hilsener

Jeg vil gerne høre hvordan du opfatter dette.
Jeg skaber mit liv, når jeg vælger mine tanker.
Ravelry


UFO fra 2019 738 gram
Lavet i 2020 1395 gram

Brugeravatar
Lis
Indlæg: 6680
Tilmeldt: 23. okt 2015, 16:44
Geografisk sted: Hovedgård
Re: Noget om ophavsret Copyright

Indlæg af Lis » 14. jun 2019, 18:55

Betyder det at hvis du har købt en opskrift og strikket et sjal og du ikke selv vil have sjalet at så kan man ikke sælge det. På den måde kan man jo ikke sælge noget færdig strik overhovedet for der vil jo altid være en som har designet opskriften.

Jeg kan godt forstå man ikke må sælge opskriften men at man ikke må sælge det strikkede sjal forstår jeg ikke. Og når man tænker på alle de strikkede ting der sælges på FB er det så lovligt?
Hjemmeside: http://lisjohansen.mono.net

Der er ikke noget der er skidt, uden det er godt for noget.

Garnforbrug i 2022: 2701 g

Brugeravatar
BirgitteKallehauge
Indlæg: 7957
Tilmeldt: 25. okt 2015, 08:35
Geografisk sted: Uggerby
Re: Noget om ophavsret Copyright

Indlæg af BirgitteKallehauge » 14. jun 2019, 19:04

Jeg opfatter det meget vidtrækkende. Det lyder også om om det er ulovligt at strikke noget efter en opskrift og sælge det. Dvs. det er ikke lovligt at strikke noget på bestilling mod betaling.

Jeg er med på, at det ikke er lovligt at kopiere opskrifter og bøger, men hvis jeg vil sælge en bog, så regnede jeg da med, at var i orden. Så er der jo stadig kun én, der har bogen. Og det samme med en opskrift. Men det er åbenbart forkert.

Som det står der, så må man kun selv strikke efter opskriften eller bogen og skal beholde både den og det man fremstiller til evig tid.
Senest rettet af BirgitteKallehauge 14. jun 2019, 23:08, rettet i alt 1 gang.
Den tid, der er gået godt, kommer ikke skidt tilbage!

BirgitteSKreationer https://www.facebook.com/groups/416100215115118/

Brugeravatar
BirgitteKallehauge
Indlæg: 7957
Tilmeldt: 25. okt 2015, 08:35
Geografisk sted: Uggerby
Re: Noget om ophavsret Copyright

Indlæg af BirgitteKallehauge » 14. jun 2019, 19:05

Det kunne være interessant, hvis der er en eller vi kender en, der ved hvordan ophavsretten er formuleret.
Den tid, der er gået godt, kommer ikke skidt tilbage!

BirgitteSKreationer https://www.facebook.com/groups/416100215115118/

Brugeravatar
BirgitteKallehauge
Indlæg: 7957
Tilmeldt: 25. okt 2015, 08:35
Geografisk sted: Uggerby
Re: Noget om ophavsret Copyright

Indlæg af BirgitteKallehauge » 14. jun 2019, 19:11

Jeg fandt det her

2. Hvordan får jeg ophavsret på mine værker?
Mange tror fejlagtigt, at man skal ansøge om at få ophavsret til et værk. Sådan forholder det sig ikke. Det er kun, hvis du vil have et varemærke/trademark, at du skal ansøge om at få retten til anvendelsen af navnet/logoet/sloganet.
Du har ophavsret på alle de værker, som du skaber, så længe de har et særpræg. Hvornår et værk har et særpræg, er et vurderings spørgsmål, men kravene er meget lempelige.
Alle billeder og fotos har du altid ophavsret på, hvis du selv har taget dem.
De fleste tekster er der ophavsret på, hvis du selv har skrevet dem, og det ikke er f.eks ingredienslister, indholdsfortegnelser, produkt specifikationer eller lignende standard tekster.
De fleste illustrationer er der ophavsret på, hvis du selv har skabt dem, og de ikke krænker andres værker eller varemærker.
Der er ophavsret på alle bøger, både skønlitteratur og faglitteratur, så længe bøgerne er unikke
Der kan være ophavsret på arkitektur, her er kravene dog noget mere specifikke
Der er ophavsret på koder til hjemmesider
Læs mere om ophavsret på Ophavsret.com eller find Ophavsretsloven her.

https://not-allowed.dk/hvad-er-copyrigh ... ophavsret/
Den tid, der er gået godt, kommer ikke skidt tilbage!

BirgitteSKreationer https://www.facebook.com/groups/416100215115118/

Brugeravatar
BirgitteKallehauge
Indlæg: 7957
Tilmeldt: 25. okt 2015, 08:35
Geografisk sted: Uggerby
Re: Noget om ophavsret Copyright

Indlæg af BirgitteKallehauge » 14. jun 2019, 19:15

Der står også her bl.a.

Med ophavsret betyder det, at du gerne må bruge opskriften til eget behov, dvs. at du gerne må strikke efter den til eget forbrug og citere fra opskriften (selvfølgelig med kildehenvisning) men du må ikke:
strikke efter opskriften med henblik på salg
sælge opskriften
udgive opskriften i eget navn
kopiere opskriften eller dele af den uden aftale/tilladelse fra ophavsretshaver(designeren)
oversætte en opskrift uden tilladelse

Desværre ser jeg ofte at ovennævnte regler ikke overholdes, det skyldes nok hovedsaligt at mange ikke er klar over hvad de må og ikke må. Jeg følger en del grupper på Facebook med strik og andet håndarbejde, og ser her jævnligt at medlemmerne tilbyder deres strik til salg, strik hvor det tydeligt fremgår at det ikke er egne opskrifter eller eget design.

Husk at selvom en opskrift er lagt ud på en hjemmeside til gratis brug, så er ophavsretten stadig gældende og designerens rettigheder skal respekteres. Dette gælder også for billeder af strik og design, disse må heller ikke bruges eller gengives uden tilladelse af den som har taget billederne.

http://garnnoegle.dk/blog/ophavsret-paa ... ledesigns/
Den tid, der er gået godt, kommer ikke skidt tilbage!

BirgitteSKreationer https://www.facebook.com/groups/416100215115118/

Brugeravatar
Else
Indlæg: 6679
Tilmeldt: 22. okt 2015, 13:35
Geografisk sted: Tysnes, Norge
Re: Noget om ophavsret Copyright

Indlæg af Else » 14. jun 2019, 20:38

Hvordan passer dette med salg af bøger i butikker og udlån af bøger på fx Biblioteker - der er jo også ophavsret på bøger - eller?
Jeg skaber mit liv, når jeg vælger mine tanker.
Ravelry


UFO fra 2019 738 gram
Lavet i 2020 1395 gram

Brugeravatar
Lis
Indlæg: 6680
Tilmeldt: 23. okt 2015, 16:44
Geografisk sted: Hovedgård
Re: Noget om ophavsret Copyright

Indlæg af Lis » 15. jun 2019, 07:47

Jeg kan altså ikke tro at fordi jeg strikker f.eks. et sjal efter en opskrift at jeg ikke må sælge det sjal videre. Det må være hvis man masseproducerer det. Ellers kunne man jo slet ikke sælge nogen strikkede ting og tænk på alle de strikkede ting der bliver solgt på Facebook. Det er der jo ingen der brokker sig over.
Hjemmeside: http://lisjohansen.mono.net

Der er ikke noget der er skidt, uden det er godt for noget.

Garnforbrug i 2022: 2701 g

Brugeravatar
Tofteberg
Indlæg: 3890
Tilmeldt: 20. okt 2015, 10:04
Geografisk sted: Aalborg
Re: Noget om ophavsret Copyright

Indlæg af Tofteberg » 15. jun 2019, 10:01

Jeg har ikke forstand på det, men de bliver jo solgt rigtig meget på fb, som både køber og sælger godt ved ikke er lovligt. F. Eks. Kai Boysen aben.

Brugeravatar
BirgitteKallehauge
Indlæg: 7957
Tilmeldt: 25. okt 2015, 08:35
Geografisk sted: Uggerby
Re: Noget om ophavsret Copyright

Indlæg af BirgitteKallehauge » 15. jun 2019, 13:41

Jeg kan altså ikke tro at fordi jeg strikker f.eks. et sjal efter en opskrift at jeg ikke må sælge det sjal videre. Det må være hvis man masseproducerer det. Ellers kunne man jo slet ikke sælge nogen strikkede ting og tænk på alle de strikkede ting der bliver solgt på Facebook. Det er der jo ingen der brokker sig over.
Ja, den forstår jeg heller ikke.

Måske har strikkedesigneren taget munden lidt for fuld.
Den tid, der er gået godt, kommer ikke skidt tilbage!

BirgitteSKreationer https://www.facebook.com/groups/416100215115118/


Besvar

Tilbage til "Snak om strik...."