Superwash uld - hvad er det?

Brugeravatar
Else
Indlæg: 6679
Tilmeldt: 22. okt 2015, 13:35
Geografisk sted: Tysnes, Norge
Superwash uld - hvad er det?

Indlæg af Else » 21. nov 2017, 20:15

Jeg har hakket sjalet i Drops Baby Merino - da jeg ikke kan klare at strikke i det Superwash behandlede uldgarn - jeg oplevede det som en blanding af nylon og plast.

Så jeg har søgt på nettet for at finde ud af hvad der sker når uld bliver superwash behandlet - - og jeg blev chokeret

https://www.koogko.dk/superwash-behandling-af-uld

Hvorfor får vi ikke sandheden at vide - jeg er færdig med den slags juksegarn
Jeg skaber mit liv, når jeg vælger mine tanker.
Ravelry


UFO fra 2019 738 gram
Lavet i 2020 1395 gram

Brugeravatar
Havfruen
Indlæg: 793
Tilmeldt: 22. okt 2015, 09:42
Geografisk sted: Fur
Re: Superwash uld - hvad er det?

Indlæg af Havfruen » 22. nov 2017, 18:10

Det gør vi også jeg har da vist det altid, og iser da jeg selv forhandlede garn, det bedste til strømper er en blanding af uld og polyester, da de ellers ikke bliver særlig holdbare. Men til menneske tøj skal man holde sig fra superwash, da det er plastik man tager på. og du har helt rat i at ens hænder opfører sig som om man strikkede med plast hvis man har de problemer med hænderne.
Kort i 2016 3

Brugeravatar
Else
Indlæg: 6679
Tilmeldt: 22. okt 2015, 13:35
Geografisk sted: Tysnes, Norge
Re: Superwash uld - hvad er det?

Indlæg af Else » 22. nov 2017, 18:48

Det gør vi også jeg har da vist det altid, og iser da jeg selv forhandlede garn, det bedste til strømper er en blanding af uld og polyester, da de ellers ikke bliver særlig holdbare. Men til menneske tøj skal man holde sig fra superwash, da det er plastik man tager på. og du har helt rat i at ens hænder opfører sig som om man strikkede med plast hvis man har de problemer med hænderne.
Jeg vidste det ikke, og jeg syntes garnfirmaerne vildleder - Drops skriver om deres Baby Merino:

DROPS Baby Merino er spundet af ekstra fine merino uldfibre fra fritgående dyr i Sydamerika. Et superblødt og garanteret kløfrit garn, perfekt egnet for sart babyhud. Garnet er superwash-behandlet som gør at det kan maskinvaskes og egner sig fint til daglig brug.
Jeg skaber mit liv, når jeg vælger mine tanker.
Ravelry


UFO fra 2019 738 gram
Lavet i 2020 1395 gram

Brugeravatar
Sanne
Indlæg: 5637
Tilmeldt: 22. okt 2015, 20:22
Geografisk sted: Græsted, Nordsjælland
Re: Superwash uld - hvad er det?

Indlæg af Sanne » 22. nov 2017, 20:17

Der er desværre mange forskellige former for behandling af garn, som "man" glemmer at oplyse forbrugerne om.

Der er ikke mange, der er klar over, at bomuld er noget at det mest forurenende at dyrke. Merciseret bomuld er behandlet med natronlud for at få en blankere overflade.

Jeg tror ikke, at vi kan undgå skidt og møg medmindre vi køber øko-garn.
Garnforbrug 2023 lager:
Garnforbrug 2023 nyt:
Forbrug i alt 2023:
UFO'er:

Brugeravatar
Havfruen
Indlæg: 793
Tilmeldt: 22. okt 2015, 09:42
Geografisk sted: Fur
Re: Superwash uld - hvad er det?

Indlæg af Havfruen » 23. nov 2017, 09:13

Ja og der kan vi ikke engang være sikker på hvad de gør ved det. For når de farver bliver der også brugt masser af kemi, og det gør man også når man plantefarver garnet, så det hele er et valg af hvad man vil og ikke vil
Kort i 2016 3

Brugeravatar
Else
Indlæg: 6679
Tilmeldt: 22. okt 2015, 13:35
Geografisk sted: Tysnes, Norge
Re: Superwash uld - hvad er det?

Indlæg af Else » 23. nov 2017, 10:01

Jeg tror det er vigtigt at skrive og tale mere om - disse ting - så det bliver mere alment kendt - for jeg oplever at her i nord bliver vi stadig tudet ørene fulde med hvor fantastisk uld er og at det er det eneste der duer.
Min veninde i Spanien fortæller at andre lande er meget mere afslappede og bruger langt mere acryl. - Det er vel egentlig et mere "ærligt" garn.
Jeg skaber mit liv, når jeg vælger mine tanker.
Ravelry


UFO fra 2019 738 gram
Lavet i 2020 1395 gram

Brugeravatar
Havfruen
Indlæg: 793
Tilmeldt: 22. okt 2015, 09:42
Geografisk sted: Fur
Re: Superwash uld - hvad er det?

Indlæg af Havfruen » 23. nov 2017, 11:00

jeg bryder mig ikke om acrylgarn, jeg kan ikke strikke med det, og jeg kan heller ikke have det på for jeg sveder bare så meget i det. så for mig er uld det bedste at have med at gøre. men vi må jo alle tage de valg vi har det bedst med.
Kort i 2016 3

Brugeravatar
BirgitteKallehauge
Indlæg: 7957
Tilmeldt: 25. okt 2015, 08:35
Geografisk sted: Uggerby
Re: Superwash uld - hvad er det?

Indlæg af BirgitteKallehauge » 23. nov 2017, 12:04

Jeg læser, men ved ikke, hvad jeg skal synes eller mene, så jeg tænker lige. [apfel_smilie_211.gif]

Jeg er ikke vild med plastik og har også haft følelsen, når jeg strikker i garn med polyester i, men at det også gælder superwash, det kommer bag på mig. Gad vide hvor mange % det så kommer til at udgøre af garnet.
Den tid, der er gået godt, kommer ikke skidt tilbage!

BirgitteSKreationer https://www.facebook.com/groups/416100215115118/

Brugeravatar
Effa
Indlæg: 3720
Tilmeldt: 22. okt 2015, 11:57
Geografisk sted: Svendborg
Re: Superwash uld - hvad er det?

Indlæg af Effa » 24. nov 2017, 07:41

Hvorfor synes i at superwash behandlede garner giver sig ud for at være noget andet end de er? De er en behandling, der gør at garnet er maskinvaskbart, men fibrene er jo som der står på banderolen, at det er nemt at vaske er egenskaber mange gerne vil have. Ønsker man ikke superwash, skal man lade være med at købe det. Det meste strømpegarn er også 25 % polyamid/nylon eller anden plast og det er tilsat for at forøge garnets slidstyrke, altså en tilsat egenskab. Og det er også blandet ind i garnet.

Der er så meget "religion" omkring garn, men man skal jo bare arbejde med det man selv er bedst tilpas med.
Garnforbrug i 2021:
610 gram
1990 meter

Brugeravatar
Else
Indlæg: 6679
Tilmeldt: 22. okt 2015, 13:35
Geografisk sted: Tysnes, Norge
Re: Superwash uld - hvad er det?

Indlæg af Else » 24. nov 2017, 08:37

Hvorfor synes i at superwash behandlede garner giver sig ud for at være noget andet end de er? De er en behandling, der gør at garnet er maskinvaskbart, men fibrene er jo som der står på banderolen, at det er nemt at vaske er egenskaber mange gerne vil have. Ønsker man ikke superwash, skal man lade være med at købe det. Det meste strømpegarn er også 25 % polyamid/nylon eller anden plast og det er tilsat for at forøge garnets slidstyrke, altså en tilsat egenskab. Og det er også blandet ind i garnet.

Der er så meget "religion" omkring garn, men man skal jo bare arbejde med det man selv er bedst tilpas med.
Superwash uld er = Plastovertrukket uld... (fra artiklen)

Tror du folk ville købe det hvis det hed Plastovertrukket uld? - Jeg syntes der skrives som om det har uldens egenskaber - som man jo har fjernet i behandlingen.
(fra artiklen)
Men lad os også slå fast at superwash behandlet uld ikke længere er et rent naturprodukt og at ulden har mistet rigtig mange af sine naturlige gode egenskaber.
Ulds vigtigste egenskaber er - i mine øjne - at det er meget isolerende og absorberende. Det er luften i uldfibrene der gør den superisolerende – lukker man overfladen med en plastfilm, vil luften ikke længere have fri adgang og de isolerende evner vil være stærkt forringede.
Det samme gælder for uldens evne til at optage væde uden at føles fugtig – lukker du overfladen vil væden blot prelle af og du har en overflade der bliver fugtig som andre tekstiler

I mine øjne er det ikke uld - man kan ikke skjule at man fjerner uldens vigtigste egenskaber (det der forbindes med ordet "uld") og så kalde det uld. At dette ikke fortælles - er at skjule sandheden i mine øjne.
Jeg skaber mit liv, når jeg vælger mine tanker.
Ravelry


UFO fra 2019 738 gram
Lavet i 2020 1395 gram


Besvar

Tilbage til "Snak om strik...."