Færdige arbejder 2016

Brugeravatar
BirgitteKallehauge
Indlæg: 7957
Tilmeldt: 25. okt 2015, 08:35
Geografisk sted: Uggerby
Re: Færdige arbejder 2016

Indlæg af BirgitteKallehauge » 22. jul 2016, 13:43

Ja, det er rigtigt, men jeg har netop valgt at bruge det samme garn for ikke at gøre forvirringen totalt, når jeg ændrer på centrifugering og grader.

Platinum Uldvask 20 grader uden centrifugering filter også totalt.

Min konklusion er itv., at programmet Platinum Uldvask er alt for hårdt uanset grader og centrifugering.

Hver gang jeg prøver noget nyt, så tager det jo enten 1 time og 10 min eller 1 time og 30 min.

Jeg har sat Elgiganten i gang.
Den tid, der er gået godt, kommer ikke skidt tilbage!

BirgitteSKreationer https://www.facebook.com/groups/416100215115118/

Brugeravatar
Else
Indlæg: 6679
Tilmeldt: 22. okt 2015, 13:35
Geografisk sted: Tysnes, Norge
Re: Færdige arbejder 2016

Indlæg af Else » 22. jul 2016, 13:52

Lyder som om der er noget galt med maskinen

mit uldprogram tager 40 min m. centrifugering
Jeg skaber mit liv, når jeg vælger mine tanker.
Ravelry


UFO fra 2019 738 gram
Lavet i 2020 1395 gram

Brugeravatar
BirgitteKallehauge
Indlæg: 7957
Tilmeldt: 25. okt 2015, 08:35
Geografisk sted: Uggerby
Re: Færdige arbejder 2016

Indlæg af BirgitteKallehauge » 23. jul 2016, 01:14

Måske jeg skal prøve denne her næste i næste uge ... men her er vasketiderne også enorme

http://www.elgiganten.dk/product/hvidev ... e-lm75681f
Den tid, der er gået godt, kommer ikke skidt tilbage!

BirgitteSKreationer https://www.facebook.com/groups/416100215115118/

Brugeravatar
Tofteberg
Indlæg: 3890
Tilmeldt: 20. okt 2015, 10:04
Geografisk sted: Aalborg
Re: Færdige arbejder 2016

Indlæg af Tofteberg » 23. jul 2016, 08:59

Min maskine vasker uld ved 30 grader og med 1200 omdrejninger.

Jeg vaske altid mit uld med uldvaskemiddel og aldrig skyllemiddel.

Det er ikke omdrejningerne der får det til at filte men varmen.

Er du sikker på det uld fra isager må komme i maskinen? Jeg har haft noget, men kan ikke huske hvem det var fra, drt skulle vaskes i hånden.

Brugeravatar
BirgitteKallehauge
Indlæg: 7957
Tilmeldt: 25. okt 2015, 08:35
Geografisk sted: Uggerby
Re: Færdige arbejder 2016

Indlæg af BirgitteKallehauge » 23. jul 2016, 10:51

Jeg har vasket flere ting, jeg har strikket i netop det garn, i min gamle maskine på uldvask med uldvaskemiddel og ingen skyllemiddel - uden problemer. Min gamle maskine havde et håndvaskeprogram.

Jeg afventer stadig, hvad Elgiganten finder ud af med hensyn til, hvad det er meningen maskinen skal kunne og ikke kunne klare.

Det filtede også, selv om jeg satte temperaturen ned til 20 grader, så det tyder på, at programmet er for hårdt for til det garn.

Jeg ved ikke, om det er for meget at forlange, at man skal kunne vaske én lille strikkeprøve alene i maskinen!? Men igen det var aldrig noget problem i min gamle maskine.

Jeg støtter mig til at programmet er certificeret og har "Wool Hand Wash Safe" mærkat.

Hvis jeg orker mere, så går jeg i gang med at vaske andet garn i maskinen for at se, hvordan det reagerer. Jeg kan starte med Kauni - jeg vaskede jo de 2 sjaler i den maskine, jeg sendte retur - uden problemer. Tænk hvis de havde filtet, så havde jeg grædt snot.
Den tid, der er gået godt, kommer ikke skidt tilbage!

BirgitteSKreationer https://www.facebook.com/groups/416100215115118/

Brugeravatar
BirgitteKallehauge
Indlæg: 7957
Tilmeldt: 25. okt 2015, 08:35
Geografisk sted: Uggerby
Re: Færdige arbejder 2016

Indlæg af BirgitteKallehauge » 23. jul 2016, 11:15

Ja, det med temperaturskifte var Effa også inde på tiligere i tråden, så det må jo være maskinen, der gør noget andet, end min gamle maskine og det er jo ikke skide smart, hvis skyldevandet er koldt eller har en anden temperatur. (Men det filtede også ved 20 grader!)

Helga Isager sagde også på kurset, at hun altid vasker i koldt vand, fordi den temperatur er lettere at styre. Som hun sagde: "Koldt vand er koldt vand".
Jeg har så andet sted hørt, at vandet også kan være FOR koldt til uld.

Men interessant erfaringsudveksling - ERFA-tråd. Jeg ville bare ønske, at det ikke var min vaskemaskine. [dril14.gif]

Jeg er også interesseret i at høre, hvilke maskiner I har - hvis jeg begiver mig ud i at bytte den her også. Jeg har kig på en AEG Lavamat - linket ovenfor - men dens vasketider er også lange og så ser "knappen" underlig ud.

Desværre er der DanaCup i næste uge - så er der KAOS i Hjørring - ellers må jeg trodse det og tage ind og kigge på maskiner fremfor bare at købe over nettet. Jeg har jo flere krav til vaskemaskinen, som jeg ikke vidste, at jeg havde.
Den tid, der er gået godt, kommer ikke skidt tilbage!

BirgitteSKreationer https://www.facebook.com/groups/416100215115118/

Brugeravatar
Lotte
Indlæg: 1015
Tilmeldt: 19. okt 2015, 12:05
Geografisk sted: Nordfyn
Re: Færdige arbejder 2016

Indlæg af Lotte » 23. jul 2016, 11:24

Vi har en Asko Vølund som er købt primært på grund af tromlestørrelsen og i håbet om at den kan holde lidt længere end den vi havde tidligere.

Den har et uldvask/håndvaske program som jeg vasker uldting på. Man kan indstille både temperatur og omdrejninger ved centrifugering. Jeg vasker som regel ved 20 eller 30 grader og på 600 omdrejninger og det går godt. Man kan også helt fravælge centrifugering hvis man vil det.
Mange hilsener Lotte

Brugeravatar
Tofteberg
Indlæg: 3890
Tilmeldt: 20. okt 2015, 10:04
Geografisk sted: Aalborg
Re: Færdige arbejder 2016

Indlæg af Tofteberg » 23. jul 2016, 12:16

Jeg har en miele novotronic w 1613

Brugeravatar
Tofteberg
Indlæg: 3890
Tilmeldt: 20. okt 2015, 10:04
Geografisk sted: Aalborg
Re: Færdige arbejder 2016

Indlæg af Tofteberg » 23. jul 2016, 19:22

Birgitte det kauni jeg har skal egentlig håndvaskes så man kan jo være uheldig at det filter. I min maskine filter det dog ikke.

Min nuværende maskine er elendig til filtning hvor min gamle var rigtig god.

Ang vasketid, så er min erfaring at desdo mere energibesparende maskinen er desdo længere tid tager en vask. Dette gælder også opvadkemaskiner.

Brugeravatar
BirgitteKallehauge
Indlæg: 7957
Tilmeldt: 25. okt 2015, 08:35
Geografisk sted: Uggerby
Re: Færdige arbejder 2016

Indlæg af BirgitteKallehauge » 23. jul 2016, 23:38

Ja, meget garn skal håndvaskes, men jeg forstår det sådan, at når en maskine har håndvaskeprogram, så kan man vaske garnet på maskine. Men naturligvis skal man teste med en strikkeprøve først. Min nye maskine har et "Wool Hand Wash Safe" mærke, så jeg bliver lidt stædig i mine forventninger til maskinen - MEN du har selvfølgelig ret i, at der stadig kan være garn, som bare ikke kan klare maskinvask. Det har jeg også selv tænk, men også her bliver jeg lidt stædig i og med, at jeg ikke havde problemer med min gamle maskine.

Jeg har vasket 2 Kauni prøver på Platinum Uldprogrammet og begge filtede.

1. 30 grader 800 omdr
2. grader off centrifugering off

Jeg ved ikke rigtigt, hvad min konklusion er, men jeg har vasket 2 vattæpper på 40 grader UDEN forvask og det tog 3 timer. Det dutter bare ikke.

Jeg fik at vide ved Elgiganten at jo billigere maskine jo længere vasketider. Men det kan selvfølgelig også hænge sammen med energibesparelsen.

Det kan sagtens være, at konklusionen er, at jeg har købt for billig vaskemaskine til vores behov.
Den tid, der er gået godt, kommer ikke skidt tilbage!

BirgitteSKreationer https://www.facebook.com/groups/416100215115118/


Besvar

Tilbage til "Birgitte...."