Det tekniske: Databaseprogram
: 13. jan 2018, 14:58
Der mangler en tråd om det tekniske, så nu lægger jeg en her.
Jeg er i gang med at registere mit garn og er begyndt at lægge det ind i Excel, men som sådan noget ofte gør, så griber det om sig.
For hvor meget skal jeg registere og hvad har jeg egentlig brug for at have registeret.
Ude i den virkelige verden starter man gerne med en kravspecifikation og fx rapporter er en god måde, at finde ud af, hvad der skal puttes ind i "systemet". Hvad der skal komme ud skal nemlig også først puttes ind. I en eller anden form og detaljeringsgrad. Det har jeg af naturlige årsager sprunget over, fordi det da ikke skulle være nødvenigt. Det er jo kun et garnlager.
Mit garnlagersystem indeholder allerede redundante oplysninger, derfor har jeg brug for at lave en normalisering. Dvs. putte data ind i flere regneark. Der er jo ingen grund til at skrive på alle oplysninger på alle registreringer og derfor så får jeg akut behov for et databaseprogram.
Jeg er vant til at arbejde med databaser både med og uden grænseflade. Dvs. jeg har arbejdet direkte med data via fx sql, hvis der fx var en fejl i produktionsdata(basen) og der skulle rettes op. Det skyldtes ofte programfejl. Så der skulle rettes op på både progarm og data. Eller det kunne være, der blev implementeret nye regler, der krævede, at der blev rettet op på gamle data.
Jeg har tidligere arbejdet en del i Access, da jeg var ansat i systemudviklingen i tdc, fordi supporten for lønsystemet reigsterede deres problemer og fejl i en Access database. Nogen skulle så vedligeholde det "system" og det blev så mig.
Så når jeg begynder at lave sådan et garnlagersystem, så trigger det helt naturligt tanker om arbejdet og de gode ting og minder, der er, men også de problemer der var og min nedtur, så jeg skal tage små skridt og passe på mig selv, for det kan hurtigt tage overhånd.
Jeg har ledt efter et gratis databaseprogram, men ikke lige fundet noget. Og så har jeg forsøgt at Open Office Base til at køre, men det greb hurtigt om sig, så jeg skyndte mig at stoppe med det.
SÅ hvis der er nogen, der har kendskab til eller selv arbejder med et lille hyggeligt velfungerende og simpelt databaseprogram, altså et program, hvor man kan oprette sine egne databaser, så hører jeg gerne. Altså et der er nemt at få til at køre og ikke kræver alle mulige supplerende installationer.
Jeg kørere windows 10.
Jeg er i gang med at registere mit garn og er begyndt at lægge det ind i Excel, men som sådan noget ofte gør, så griber det om sig.
For hvor meget skal jeg registere og hvad har jeg egentlig brug for at have registeret.
Ude i den virkelige verden starter man gerne med en kravspecifikation og fx rapporter er en god måde, at finde ud af, hvad der skal puttes ind i "systemet". Hvad der skal komme ud skal nemlig også først puttes ind. I en eller anden form og detaljeringsgrad. Det har jeg af naturlige årsager sprunget over, fordi det da ikke skulle være nødvenigt. Det er jo kun et garnlager.
Mit garnlagersystem indeholder allerede redundante oplysninger, derfor har jeg brug for at lave en normalisering. Dvs. putte data ind i flere regneark. Der er jo ingen grund til at skrive på alle oplysninger på alle registreringer og derfor så får jeg akut behov for et databaseprogram.
Jeg er vant til at arbejde med databaser både med og uden grænseflade. Dvs. jeg har arbejdet direkte med data via fx sql, hvis der fx var en fejl i produktionsdata(basen) og der skulle rettes op. Det skyldtes ofte programfejl. Så der skulle rettes op på både progarm og data. Eller det kunne være, der blev implementeret nye regler, der krævede, at der blev rettet op på gamle data.
Jeg har tidligere arbejdet en del i Access, da jeg var ansat i systemudviklingen i tdc, fordi supporten for lønsystemet reigsterede deres problemer og fejl i en Access database. Nogen skulle så vedligeholde det "system" og det blev så mig.
Så når jeg begynder at lave sådan et garnlagersystem, så trigger det helt naturligt tanker om arbejdet og de gode ting og minder, der er, men også de problemer der var og min nedtur, så jeg skal tage små skridt og passe på mig selv, for det kan hurtigt tage overhånd.
Jeg har ledt efter et gratis databaseprogram, men ikke lige fundet noget. Og så har jeg forsøgt at Open Office Base til at køre, men det greb hurtigt om sig, så jeg skyndte mig at stoppe med det.
SÅ hvis der er nogen, der har kendskab til eller selv arbejder med et lille hyggeligt velfungerende og simpelt databaseprogram, altså et program, hvor man kan oprette sine egne databaser, så hører jeg gerne. Altså et der er nemt at få til at køre og ikke kræver alle mulige supplerende installationer.
Jeg kørere windows 10.