Det tekniske: Databaseprogram

Brugeravatar
BirgitteKallehauge
Indlæg: 7957
Tilmeldt: 25. okt 2015, 08:35
Geografisk sted: Uggerby
Det tekniske: Databaseprogram

Indlæg af BirgitteKallehauge » 13. jan 2018, 14:58

Der mangler en tråd om det tekniske, så nu lægger jeg en her.

Jeg er i gang med at registere mit garn og er begyndt at lægge det ind i Excel, men som sådan noget ofte gør, så griber det om sig.
For hvor meget skal jeg registere og hvad har jeg egentlig brug for at have registeret.

Ude i den virkelige verden starter man gerne med en kravspecifikation og fx rapporter er en god måde, at finde ud af, hvad der skal puttes ind i "systemet". Hvad der skal komme ud skal nemlig også først puttes ind. I en eller anden form og detaljeringsgrad. Det har jeg af naturlige årsager sprunget over, fordi det da ikke skulle være nødvenigt. Det er jo kun et garnlager.

Mit garnlagersystem indeholder allerede redundante oplysninger, derfor har jeg brug for at lave en normalisering. Dvs. putte data ind i flere regneark. Der er jo ingen grund til at skrive på alle oplysninger på alle registreringer og derfor så får jeg akut behov for et databaseprogram.

Jeg er vant til at arbejde med databaser både med og uden grænseflade. Dvs. jeg har arbejdet direkte med data via fx sql, hvis der fx var en fejl i produktionsdata(basen) og der skulle rettes op. Det skyldtes ofte programfejl. Så der skulle rettes op på både progarm og data. Eller det kunne være, der blev implementeret nye regler, der krævede, at der blev rettet op på gamle data.

Jeg har tidligere arbejdet en del i Access, da jeg var ansat i systemudviklingen i tdc, fordi supporten for lønsystemet reigsterede deres problemer og fejl i en Access database. Nogen skulle så vedligeholde det "system" og det blev så mig.

Så når jeg begynder at lave sådan et garnlagersystem, så trigger det helt naturligt tanker om arbejdet og de gode ting og minder, der er, men også de problemer der var og min nedtur, så jeg skal tage små skridt og passe på mig selv, for det kan hurtigt tage overhånd.

Jeg har ledt efter et gratis databaseprogram, men ikke lige fundet noget. Og så har jeg forsøgt at Open Office Base til at køre, men det greb hurtigt om sig, så jeg skyndte mig at stoppe med det.

SÅ hvis der er nogen, der har kendskab til eller selv arbejder med et lille hyggeligt velfungerende og simpelt databaseprogram, altså et program, hvor man kan oprette sine egne databaser, så hører jeg gerne. Altså et der er nemt at få til at køre og ikke kræver alle mulige supplerende installationer.

Jeg kørere windows 10.
Senest rettet af BirgitteKallehauge 14. jan 2018, 13:14, rettet i alt 2 gange.
Den tid, der er gået godt, kommer ikke skidt tilbage!

BirgitteSKreationer https://www.facebook.com/groups/416100215115118/

Brugeravatar
Sanne
Indlæg: 5637
Tilmeldt: 22. okt 2015, 20:22
Geografisk sted: Græsted, Nordsjælland
Re: Det tekniske: Databaseprogram

Indlæg af Sanne » 13. jan 2018, 15:39

Kan du ikke bruge det registreringssystem, der er på ravelry?
Garnforbrug 2023 lager:
Garnforbrug 2023 nyt:
Forbrug i alt 2023:
UFO'er:

Brugeravatar
BirgitteKallehauge
Indlæg: 7957
Tilmeldt: 25. okt 2015, 08:35
Geografisk sted: Uggerby
Re: Det tekniske: Databaseprogram

Indlæg af BirgitteKallehauge » 13. jan 2018, 16:27

Kan du ikke bruge det registreringssystem, der er på ravelry?
Jeg kigger på det. Kan man trække lister ud fra det eller søge på tværs af sit eget lager?

Jeg må indrømme, at jeg hellere vil have mit eget. [julemus.gif]
Den tid, der er gået godt, kommer ikke skidt tilbage!

BirgitteSKreationer https://www.facebook.com/groups/416100215115118/

Brugeravatar
BirgitteKallehauge
Indlæg: 7957
Tilmeldt: 25. okt 2015, 08:35
Geografisk sted: Uggerby
Re: Det tekniske: Databaseprogram

Indlæg af BirgitteKallehauge » 14. jan 2018, 12:32

Jeg havde sådan håbet på, at der var en af jer, der kunne anbefale et databaseprogram. Er der ikke en af jeres IT-kyndige sønner, der kender et?


[tak.gif]
Den tid, der er gået godt, kommer ikke skidt tilbage!

BirgitteSKreationer https://www.facebook.com/groups/416100215115118/

Brugeravatar
Sanne
Indlæg: 5637
Tilmeldt: 22. okt 2015, 20:22
Geografisk sted: Græsted, Nordsjælland
Re: Det tekniske: Databaseprogram

Indlæg af Sanne » 14. jan 2018, 12:42

Har du kigget på den i Ravelry, der kan du eksportere til excel.
Garnforbrug 2023 lager:
Garnforbrug 2023 nyt:
Forbrug i alt 2023:
UFO'er:

Brugeravatar
BirgitteKallehauge
Indlæg: 7957
Tilmeldt: 25. okt 2015, 08:35
Geografisk sted: Uggerby
Re: Det tekniske: Databaseprogram

Indlæg af BirgitteKallehauge » 14. jan 2018, 13:13

Har du kigget på den i Ravelry, der kan du eksportere til excel.
Jeg har kigget på Ravelry og formålet virker ikke umiddelbart indlysende på mig. Jeg skal have noget, der er meget brugervenligt.
Jeg kunne ikke umiddelbart gennemskue om ravelry dækker mit behov.

Men jeg vil da kigge på det igen, når der er mere plads i min hjerne. Lægge lidt garner op og prøve at arbejde med det. Lige nu er den fuld af garnoprydningen.

Jeg er bare så glad for et lille databaseprogram, hvor jeg selv kan bestemme, hvordan jeg vil indtaste mine oplysninger frem for at tilpasse dem et eksisterende system [apfel_smilie_211.gif]

Jeg har tidligere haft lidt dårlige erfaringer med fx at lægge min fotografier op på en gratis portal for man kan ikke vide, om portalen pludselig lukker og så skal man starte helt forfra et andet sted. Jeg tror nu ikke, at Ravelry er lukningstruet sådan lige.
Den tid, der er gået godt, kommer ikke skidt tilbage!

BirgitteSKreationer https://www.facebook.com/groups/416100215115118/

Brugeravatar
BirgitteKallehauge
Indlæg: 7957
Tilmeldt: 25. okt 2015, 08:35
Geografisk sted: Uggerby
Re: Det tekniske: Databaseprogram

Indlæg af BirgitteKallehauge » 15. jan 2018, 12:12

Kan du ikke bruge det registreringssystem, der er på ravelry?
Jeg kigger på det. Kan man trække lister ud fra det eller søge på tværs af sit eget lager?

Jeg må indrømme, at jeg hellere vil have mit eget. [julemus.gif]
Mener du at kunne søge efter fx forskellige fibre, farver, garntykkelse osv i eget lager?
Det kan man på Ravelry.

Jeg bruger det, og jeg er rigtig glad for det.
For mig er det logisk, og jeg elsker at det kan så meget, som det kan. Også at kunne oprette mine projekter, notere ind, hvor meget af mit lagrede garn jeg har brugt, og så opdateres der automatisk i mit lager.

Hvis du har spørgsmål til det, så kan jeg godt hjælpe dig.
Mange tak skal du have, Anja [thumbup.gif]

Jeg forsøgte at lægge et par garner ind i går, men gik i stå, fordi kombi garn/forhandler ikke fandtes. Hvem taster nye kombi'er ind? Gør man bare selv det eller er det forhandleren? Der tænker jeg, at det er mere flexibelt, når ens lager ikke skal passe ind i et eksisterende system.

Selvfølgelig er det noget med at finde den vej igennem ravelry, der passer en bedst og så kan man vel nøjes med at taste færre oplysninger ind. MEN der er obligatoriske felter, som man ikke lige kan komme udenom.

Jeg tænker også, at det kan blive et stort arbejde, at skulle have mit lager ind.

Lægger du også billeder ind af dit garn? Det kan man gøre, når det er mindre lager.
Den tid, der er gået godt, kommer ikke skidt tilbage!

BirgitteSKreationer https://www.facebook.com/groups/416100215115118/

Brugeravatar
BirgitteKallehauge
Indlæg: 7957
Tilmeldt: 25. okt 2015, 08:35
Geografisk sted: Uggerby
Re: Det tekniske: Databaseprogram

Indlæg af BirgitteKallehauge » 15. jan 2018, 12:13

PS Det med nedskrivningen af lageret, når man indtaster projekt. Det ER smart!
Den tid, der er gået godt, kommer ikke skidt tilbage!

BirgitteSKreationer https://www.facebook.com/groups/416100215115118/

Brugeravatar
BirgitteKallehauge
Indlæg: 7957
Tilmeldt: 25. okt 2015, 08:35
Geografisk sted: Uggerby
Re: Det tekniske: Databaseprogram

Indlæg af BirgitteKallehauge » 15. jan 2018, 12:20

Har du kigget på den i Ravelry, der kan du eksportere til excel.
Efter at lave lagt et par garner ind kunne jeg så eksportere til Excel og det kan jeg godt bruge, når jeg vil lave et katalog, som jeg kan kigge i, når jeg skal starte nye opgaver og se, hvilke garner, der passer.

Så det ser ud til at jeg godt kan bruge Ravelry, men jeg skal lige finde ud af, hvad jeg gør, når jeg har kombinationer, som ikke findes i systemet.
Hvis alle bare kan taste hvad som helst ind, hvis der fx er 27 forskellige varianter af Coast, så begynder systemet jo også at miste værdi.

I min tid i systemudviklingen, så er jeg vant til, at vedlighold af systemtabeller foregår centralt for at få éntydighed.

Men hvis systemet i ravelry er tænkt til at den enkelte bruger har sit eget lager og ikke interagerer med andres lager, så er det jo lige meget. [julemus.gif]
Den tid, der er gået godt, kommer ikke skidt tilbage!

BirgitteSKreationer https://www.facebook.com/groups/416100215115118/

Brugeravatar
BirgitteKallehauge
Indlæg: 7957
Tilmeldt: 25. okt 2015, 08:35
Geografisk sted: Uggerby
Re: Det tekniske: Databaseprogram

Indlæg af BirgitteKallehauge » 15. jan 2018, 12:27

Ja, okay, jeg kan nu se, at systemtabeller er lagt ud til at vedligeholdes af brugerne og at der tjekkes for dubletter ved oprettelse af nye værdier.
Den tid, der er gået godt, kommer ikke skidt tilbage!

BirgitteSKreationer https://www.facebook.com/groups/416100215115118/


Besvar

Tilbage til "Birgitte...."